onsdag 26 januari 2011

Hur bra städar ni egentligen?


I dag hände något som jag bara trodde hände i förra årets julkalender - det kom två dammsugarförsäljare och knackade på (två rätt unga killar varav den ena var från Alfta, vilket inte hör till historien men var ganska festligt om man vet var det ligger).

Dom frågade om dom fick komma in och prata lite om städning och perplex som jag var så hade jag snart släppt dom över min tröskel.
Det började bra, dom tittade på vår pyttelilla damsugare och berömde mina städrutiner.

Sen hämtade dom en stor väska från bilen och packade upp elektrolux senaste version med liten belysning i munstycket ("med den här kan man dammsuga även när det är strömavbrott" skojade den andra killen som dessutom var från Göteborg. Ha, ha tänkte jag torrt för nu hade jag börjat bli lite sur.) för den nätta summan av artontusen rikstaler.

Så gick han loss med den där fantastiska maskinen på min gröna matta (som jag så nöjt hade dammsugit med min i och för sej pyttelilla dammsugare så sent som i morse) och tömde ut högar av damm på golvet.
Se bara, det blir inte rent utan den här, sa dom ungefär, damm och kvalster är äckligt (fast förstås så där som bara försäljare kan, triumferande, övertalande, överlägset).

Vid det här laget tyckte Hedvig, som ju dom flesta redan vet är ganska så rädd för just dammsugare, att det började närma sej gränsen och när göteborgaren ville demonstrera maskinen i hennes säng, ja då tyckte jag vekligen att det hade gått för långt.
Fattade han inte det när hon grät för full hals och klamrade sej fast kring min hals?
Sängkläderna bytte jag dessutom igår.

Det tog lång tid men tillsist fattade dom att vi inte på några vilkor skulle köpa någon dammsugare, beundrade film- och sideshowsamlingen och tackade för sej.

Kanske är det dessa ständiga hormoner men jag kände mej lite sur.
Jag storstädar (som i dammar, restar mattor(titta mina nya släktingar jag lär mej), dammsuger och torkar golven) en gång i veckan och tvättar allt som går att tvätta med jämna mellanrum. Mer tror jag varken behövs eller är nyttigt. Punkt.
Skulle gärna vilja läsa mer om städning i alla piffiga bloggar, för inte kan väl dom ha tid att feja hela dagarna?!

Om nån har läst ända hit så berätta gärna för mej hur ni gör med städningen.
Mer, mindre?
Och är det nån som överhuvudtaget har sett en så lyxig dammsugare förr?

Vänligen
Anna som nu sliter sitt hår och kommer att drömma mardrömmar om damm.

1 kommentar:

Annis sa...

HAhaha! Kommer ihåg för ca 3 år sedan då jag kom hem till min kära mormor och morfar i kilaafors.Jag var gravid i 3:e månaden och hormonerna flödade..
Då hade dom släppt in en dammsugarförsäljare FÖR 3 TIMMAR SEDAN!!!! Jag blev rasande och skällde på killen och bad honom packa ihop sina saker genast! Jamen då var han tvungen att ringa sin chef för att tala om att han hade demonstrerat färdigt och dom skulle bekräfta att de INTE skulle köpa nån dammsugare för många tusenlappar! Då blev jag ännu mer rasande och slet åt mig telefonen. Talade om för chefen att de var ett jävla sett typ... Han var tyst och sa inte ett ord. Jag la på luren. Morr aldrig en dammrugarförsäljare innan för min dörr! Annis