fredag 15 augusti 2008

Med fötterna föst kom hon 19:12 igår kväll, 3670 gram tung och 51 centimeter lång och förstås sötaste bebisen någonsin.
Idag mår jag som en prins (prinsessa, drottning, kung?) men det var allt rätt nervigt där på Akademiska.
Jag har definitivt blivit en hel del erfarenheter rikare bara sen vi åkte in i onsdags.
Epiduralbedövning är det bästa jag varit med om. Från total smärta och tårfloder till glada skratt på bara en liten stund. Den killen som kom in och la den måste ha varit gud!
Det är en helt obeskrivbar känsla när en läkare sticker hål på hinnorna så att vattnet går (läs: forsar ut) tillsammans med en liten fot. Den fick barnmorskorna vackert hålla inne ett bra tag sen med varma handdukar innan det var dags för den att få komma ut på riktigt.
En sätesbjudning, särskilt en som vår där fötterna ville ut först, är en riktig happening i Uppsala. Alla ville vara med och det var knappt halvfullt på förlossningen (bara fem barn föddes i går. I vanliga fall är det ungefär det dubbla)
I vårt förlossningsrum fanns förutom vår vanliga barnmorska och undersköterska, två läkare, en extra barnmorska och två narkosläkare med tillhörande jätteutrustning. Dessutom väntade en del människor i korridoren utanför på att komma instormande ifall det skulle behövas snittas akut.
Men trots alla risker och att det gjorde bedrövligt ont kom hon ut hel och fin, bara lite blå på det ena benet.

Hedvig.




10 kommentarer:

Anonym sa...

Ser fram emot att komma ner och få träffa tillökningen. Än en gång GRATTIS!! /Önskar Elin & Jocke.

Anonym sa...

Grattis!!!

Anonym sa...

Grattis!! Vad underbart att det gick så bra. Man får väll se dig med barnvagnen i kilafors nå tag, tänk ja´.

Ta hand om varandra och lilla Hedvig. (ett namn helt i min smak).

/Maria
Hm, förresten... vi har precis börjat berätta att Savannah ska bli storasyster nästa år.

Anonym sa...

Grattis till er bägge två. Pelle hälsar så mycket. Tänker komma och bråka på dig när du är "hemma" i Kilafors nån gång, så man får sig en titt =)Hoppas att allt fortsätter att gå bra.
Kram Bettan

Anonym sa...

Åh Anna jag är så lycklig för eran skull. Ni måste vara jättestolta till denna vackra baby. Som jag har väntat sen igår på att det ska komma upp bilder =).. nu ska jag njuta lite av dom

Anonym sa...

tänk att den lilla sötnosen bara har skådat världen utanför din mage i en dag. det är så gulligt. =)

Anonym sa...

Jag får lov att gratulera de nyblivna föräldrarna! :D

Mammanna sa...

Jätte grattis vad skönt att allt gick bra!
Hoppas jag hinner på er när ni är hem nästa gång så jag får se det söta underverket =)

Jätte Grattis oc många Kramar /Anna

Anonym sa...

Hej Anna!

Oj vad roligt, surfade in på din blogg av en slump, och vad möts jag av?! Jo, bilder på en makalöst söt och fin och alldeles ny liten människa! Stort GRATTIS :)!
Kram!

Anonym sa...

Stort GRATTIS till er båda!
Hon är jättesöt =)
Många kramar
Emelie