onsdag 30 juli 2008

I dag har jag varit hos den snälla barnmorskan Ulla i Bollnäs och alltså klarat av det sista besöket här.
Ett till är planerat i Uppsala den tolfte och sen en eventuell ultraljudsbedömning den nittonde för att se hur stor Pyret har blivit.
Allt känns fortfarande väldigt bra men ärligt talat en aning nervöst.
Om en månad är den här graviditeten med största sannolikhet över och något helt nytt har börjat.
I fortsättningen ska jag äta två järntabletter om dan i stället för en för att förhoppningsvis förbättra mina blodvärden.
När jag gick frågade hon om det var något jag undrade.
Nej det tror jag inte, sa jag och ångrade mej så fort jag satt mej i bilen på parkeringen.
Det är ju en massa saker jag funderar på.
Hur vet man tillexempel att man kommit till början på slutet?
Hur märker man att vattnet gått och hur ser egentligen slemproppen (förövrigt ett av världens otäckaste ord tillsammans med glidslem) ut?
Hur känns en riktig värk?
Sa jag att jag börjar bli nervös?

2 kommentarer:

Mammanna sa...

Lugn, det kommer at tgå så bra!! Du känner igen slemproppen när den går men det kan ske veckor innan bebisen kommer, när vattnet går ja låt mig säga så här DET MÄRKER DU.. En värk känns ungefär som mensvärk fast bara i ryggslutet och så kan det spänna nå hemskt i magen.. Men du kommer att veta exakt vad det är när du känner det, vi kvinnor är konstruerad att ha en instinkten.. ANDAS!! Det kommer att gå super bra...

Lycka till!!

Anonym sa...

HA, HA...Instämmer med föregående talare. Jag lovar att du märker om vattnet går. Men det är inte säkert att det gör det heller. För mig fick dem ta hål på hinnorna. Min slempropp märkte jag inget av så det är inte heller säkert att du kommer göra. Värkarna kommer du att veta vad det är när dem kommer. Dem känns som mensvärk i början och man vet att dem är en värk om dem kommer, tilltar och sedan försvinner igen. Å då är det till att hålla koll på hur tätt dem kommer. Försvinner det inte med en alvedon så är det riktiga värkar.

Mitt bästa råd är: Följ med kroppen. Låt inte hjärnan försöka styra. Kroppen vet vad den ska göra.

Det tänkte jag på när det var som jobbigast. Försök slappna av och följ kroppen.

Det kommer gå jättebra!