tisdag 13 mars 2007

Tusen vuxenpoäng

Jag har nog fått ungefär tusen vuxenpoäng idag och klockan är inte just mer än halv elva. Jag har putsat alla fönster i lägenheten (ja, mellan dom också såklart) och duschat alla blommorna.
En trevlig vuxensak som jag och K gör, men som inte ger riktigt många poäng, är däremot att vi alltid bakar bröd, köper bara rostmackor ibland och hårdbröd.
Mitt bästa bröd är busigt. Ja, det heter faktiskt så, Busigt brytbröd.
Jag tycker att alla borde baka det för det är inte bara gott det rackarns snyggt också!
Här är receptet

Smält 50 g smör och värm det tillsammans med 5 dl mjölk
till fingertemperatur.
Smula 50 g jäst i en bunke och lös upp den i smöret och mjölken.
Tillsätt 1 tsk salt, 1/2 dl sirap
och 13-14 dl rågsikt och gör en fin, slät deg.
Täck över den med en bakhanduk och låt den jäsa i en halvtimme.
Kavla sen ut degen till en jättestor rektangel, så där som när
man bakar kanelbullar.
Bred på smör och rulla i hop den till en rulle och
skär den i lagomtjocka skivor. Vispa upp ett ägg och doppa
skivorna i det.
Doppa dom sedan i olika dekorationer som:
linfrön, solrosfrön, hirsflingor, havrekli, havregryn, rågflingor,
sesamfrön eller vad du vill. Använd gärna så många som möjligt.
Lägg de doppade skivorna tätt på en bakplåtspappersklädd plåt
och låt det jäsa under bakduken i en halvtimme till.
Grädda det sedan i 175-200 grader varm ugn i 20-30 minuter.
anna

Inga kommentarer: