måndag 19 mars 2007

Filosofie doktor Anna Berglund

Jag tror att jag blir GALEN på UpUnet!
Blä!
Hela helgen har vår dator varit skum och det har inte gått att komma ut på nätet. I och för sej kan det ju vara nyttigt att vara lite datafri men ändå. Jag är helre datafri för att jag bestämt det själv än för att det inte går.
Hur som helst så funkar det nu, hurra!
I dag fick vi terminens andra hemtenta och den verkar enklare än jag vågat hoppas.
Kanske är jag inne i ett stim nu för det här är inte det första som inte verkar så svårt som jag först trodde. I fredags var jag ju alltså på mitt livs första doktorand disputation. Jag hade väntat mej en bister oponent som spände sin skarpa blick i den stackars doktoranden och frågade med hotfullt mullrande basstämma: "Men vad menar du med att skriva aldrig med två l på sidan 245?!" ungefär. (Till min söta syster: På en disputation får en doktorand stå till svars inför en oponent - en som har läst igenom avhandlingen som doktoranden skrivit).
Så visade det sej såklart inte alls vara utan stämningen var förväntansfullt vårig och skratten klingade med jämna mellanrum. Det läskigaste var betygsnämnden som också fanns på plats, men dom var nog snälla egentligen dom också.
Oponenten var Orvar Löfgren, en av sveriges mest framstående etnologer. Han verkade lika trevlig som kurslitteraturen han skriver.

Jag vill också bli doktorand, forska i fyra år och skriva en helt egen bok!
Tänk att få skriva doktor på sina visitkort...

Inga kommentarer: