lördag 2 oktober 2010

Välkomna hem


Så har vi tagit emot solbrända semesterfirare direkt från Spanien, det är inte varje dag. Knappt hade dom sett en grönsak på hela veckan och kastade sej därför genast över gurkan jag skurit upp till brödet.
Brödet är förresten min mammas bästa - och kladdigaste!
Blanda ut ett halvt paket jäst i 6 dl vatten.
Blanda i en matsked sirap eller honung och 12-14 dl vetemjöl.
Eventuellt också 2½ dl solrosfrön.
Kör med Mr Kenwood i fem minuter och tillsätt sedan två teskedar salt.
Blanda en stund till.
Låt degen jäsa i minst två timmar i sin bunke, eller varför inte över natten i kylen.
Gör sen så många frallor du klarar av utan att bli galen på kladdet, pensla med vatten och strö på flingsalt.
Sen, skjuts in i ugnen på 260 grader en kvart ungefär.

Vi har förresten börjat se på Arkiv X.
Jag är lika rädd nu som när det gick på teve.
Jag menar, jag får kalla kårar bara av vinjettmusiken.

1 kommentar:

Lina sa...

Tack för välkomnandet hem, tack för otroligt god gurka med underbart bröd. och tack för receptet! :)