onsdag 20 juni 2007

Ett bondeliv!

Kor är nog inte så dumma egentligen men är bonden bara aningens disträ och förvirrad blir kombinationen minst sagt kaotisk.
Jag kan till exempel berätta om igår.

Eftersom pappa är upptagen med sina ensilagebalar och mamma handopererad rycker förstås den hjälpsamma dottern in med ett glatt humör... åtminstone i början.


I vår sommarmjölkning går det in sex kor åt gången, tre på var sida om en mittgång där mjölkmaskiner, mat och bonden själv uppehåller sej.

Vi har inte särdeles många kor och efter fyra insläpp à sex kor i varje är man klar.

Igår började allt lugnt och fint och helt utan bekymmer och sex kor blev matade och mjölkade precis som dom skulle.

Sen släppte jag in tre nya på vänster sida.

Sen började jag släppa in två till på VÄNSTER sida.

Kaos!

Jag hade glömt att öppna grinden till högersidan och korna trodde alltså att dom skulle gå till vänster, såklart, det var ju bara där det var öppet.

Sen började ett från min sida minst sagt panikartat fösande och tjoande för att få kossorna att backa och gå ut samma väg som dom kommit in.


Hur det gick?


Jo, efter ett gigantiskt: "BRAK" lyckades den ena vända på en femöring (imponerande på ett dryga metern brett utrymme med tanke på hennes storlek) och sen smita in i MITTGÅNGEN.

Gaaaa!

Jag flängde efter och lyckades hålla fast i kossans halsband och dra henne tillbaka för att sen släppa ut henne i hagen igen.


Jag är gärna bonde men då vill jag alltid ha sällskap med mej!

Inga kommentarer: