fredag 6 november 2009

Till Lina L, och andra surisar.

Jag har blivit modig, exprimenterar med surdegen och har kommit fram till ett utomordentligt basrecept.

Först gör jag en surdeg enligt Pain de Martin-Martins rekomendation (se länken här intill. han har gett ut en bok och vet för hoppningsvis vad han pysslar med).

PÅ kvällen blandar jag till en deg av
100 g rågsurdegsgrund
200 g vetemjöl special
100 g rågmjöl
och
350 g vatten

Det får sen stå övertäckt i rumstemperatur under natten.

på morgonen blandar jag sen i 400 g vatten
350 g vetemjöl special
350 g dinkelmjöl
och
1 msk salt ungefär (fast den kan man förstås hoppa över. Det är ju inte så nyttigt med salt)

Sen låter jag den här kladdiga degen jäsa i en oljad bunke (nej man behöver ingen tjusig plast låda även om det säkert är bra) i en timme i rumstemperatur och viker den varje kvart från vänster mot mitten, från höger mot mitten, uppifrån och nedifrån.

Sen täcker jag bunken, ställer den i kylen och åker och delar post.

När jag kommer hem efter en så där åtta, nio timmar startar jag ugnen på 275 grader och sätter in en plåt.
När den är varm delar jag degen i två, viker i hop den lite snyggt och så skjuts in i ugnen.

Efter en kvart sänker jag värmen till 200 grader och när stektermometern säger att brödet är ungefär 96-98 grader så tar jag ut det och låter det svalna på galler under en handduk (gärna gammal av linne med fina monogram, jag tror det blir extra gott då).

Det kanske bökigt med en massa moment men det klarar sej faktiskt mest på egen hand.

Lycka till!

1 kommentar:

Unknown sa...

Härligt Anna! Jag är sjukt pepp!